CZERWIEC

1. OBSERWUJEMY NASZĄ ŁĄKĘ.

Szkolna Grupa Klimatyczna na bieżąco prowadzi obserwacje łąki i sporządza notatki. Uczniowie podzieleni na grupy starają się jak najlepiej wykonywać swoje zadania. Słoneczna pogoda i przelotne opady deszczu pozytywnie wpłynęły na wzrost roślin, które już parę tygodni temu wykiełkowały. 

Na naszej łące dostrzegamy kolejne rośliny. Oprócz gorczycy polnej, która na razie dominuje rozpoznajemy kolejne rośliny. Są to: rumianek pospolity, facelia błękitna, szczaw polny, gryka zwyczajna, przetacznik perski, mak. Skład gatunkowy łąki został zbadany z wykorzystaniem specjalnej aplikacji  na telefon służącej do rozpoznawania roślin oraz z wykorzystaniem książki "Poznajemy 100 roślin" Janiny Szaferowej.





2. PRZYGOTOWUJEMY EKOLOGICZNE TERMOFORY.

Nasza grupa stawia na ekologiczny styl życia i dlatego proponujemy wykonanie i używanie w domu ekologicznych termoforów z pestek wiśni. My wykonaliśmy już kilka takich termoforów. Do wykonania termoforu potrzebny będzie woreczek, oczyszczone i wysuszone pestki wiśni. Do ogrzania termoforu można użyć  grzejnika lub pozostawić go na jakiś czas na słońcu. Termofor można schłodzić w zamrażarce po uprzednim zabezpieczeniu go np. folią przed wilgocią.

Ciepły działa rozkurczowo i łagodzi odczuwanie bólu.  
Przynosi ulgę w:
- kolkach u niemowląt, wzdęciach oraz zaparciach,
- bólach brzucha u dorosłych i dzieci,
- bólach miesiączkowych,
- bólach zatok,
- zakwasach po wysiłku,
- bólach towarzyszących kolce nerkowej i zapaleniu pęcherza,
- ogrzewaniu zmarzniętych dłoni i stóp,
- ogrzewaniu pościeli dziecka przed snem.

Termofor z pestek wiśni można stosować na zimno gdyż chłodne okłady
przydają się w przypadku:

- bólów głowy i migren,
- swędzących ukąszeń owadów,
- stłuczeń i opuchlizny,
- dolegliwościach towarzyszącym karmieniu piersią,
- gorączki.







Termofory zaprezentowane będą na pikniku wiedzy w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Stobiernej,   a potem na naszym korytarzu szkolnym, by jak największa grupa osób mogła je zobaczyć i samodzielnie wykonać bez większych nakładów finansowych.

3. "JAK RYBA W WODZIE CZYLI PRZEZ ZABAWĘ DO WIEDZY" - UDZIAŁ W PIKNIKU NAUKI.

Nasza grupa klimatyczna, 12 czerwca uczestniczyła w pikniku nauki "Jak ryba w wodzie czyli przez zabawę do wiedzy", który odbył się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Stobiernej. Na pikniku jako wystawcy mieliśmy możliwość zaprezentowania hotelika dla owadów oraz praktycznych porad i wykonanych własnoręcznie przedmiotów promujących ekologiczny styl życia.
Prezentując hotelik dla owadów chcieliśmy uświadomić jak ważną rolę w zapylaniu roślin odgrywają dzikie pszczoły.  Zaprezentowaliśmy gry edukacyjne własnego autorstwa 1 z 10 oraz memory z roślinami i owadami z łąki kwietnej a także podkarmiaczkę dla pszczół.
Grupa promująca ekologiczny styl życia zaprezentowała przygotowane termofory z pestek wiśni, nawóz z pokrzywy, wielorazowe butelki na wodę i torby na zakupy oraz własnoręcznie wykonany papier z nasionami roślin na którym zbieraliśmy podpisy uczestników pikniku. Na pikniku zaprezentowaliśmy również wykonane na cele konkursu "Szkoły Doliny Lotniczej Działają dla Klimatu" logo.
Mamy nadzieje, że nasze działania podniosą świadomość ekologiczną młodego pokolenia.
Poniżej prezentujemy parę zdjęć z wydarzenia.   











4. ŁĄKA KWIETNA W DONICZCE DLA KAŻDEGO.

Każdy z nas może mieć swoją łąkę kwietną. Wystarczy niewielka doniczka z ziemią i torebka nasion. Zakładając łąkę kwietną, nawet w tak niewielkich pojemnikach, przyczyniamy się do zwiększenia bioróżnorodności. Poniżej prezentujemy łąkę kwietną ucznia naszej szkoły Tomka z klasy V. Zachęcamy do zakładania łąk kwietnych i przesyłania do nas zdjęć.


5. MAMY KOLEJNY HOTELIK DLA OWADÓW.

Mamy kolejny hotelik. Hotelik dla owadów wykonał Tomek z klasy V wraz z tatą. Hotelik zaprezentowaliśmy w szkole a następnie umieścimy na naszej łące kwietnej. Będzie to już 6 hotelik. Mamy nadzieję, że w niedługim czasie zamieszkają w nim owady. 


6GAZETKA NA TEMAT OSZCZĘDZANIA WODY I SZKOLNA  AKCJA 
"PODLEWAMY KWIATY DESZCZÓWKĄ".

Uczniowie klasy VI należący do Szkolnej Grupy Klimatycznej przygotowali gazetkę zachęcającą do oszczędzania wody. Sposobów na oszczędzanie wody jest wiele. Ważne, aby każdy z nas starał się je jak najczęściej wprowadzać w życie.

Oprócz gazetki, która ma edukować i uświadamiać przeprowadziliśmy szkolną akcję "Podlewamy kwiaty deszczówką". W akcję zaangażowani zostali uczniowie klasy III, którzy z wielką ochotą podlewali kwiaty w swojej sali i na szkolnym korytarzu. Akcja będzie kontynuowana, wyznaczeni uczniowie będą podlewać w kolejnych dniach kwiaty deszczówką, którą zgromadziliśmy w zbieraczu wody usytuowanym przy szkole.
Jakie korzyści dla środowiska ma ta akcja. Zalet jest wiele, a oto kilka z nich:
- oszczędzamy wodę;
- oszczędzamy finanse;
- jest to przykład ekologicznego działania;
- wpływa korzystnie na rośliny.

ZAPAMIĘTAJ!!!
Deszczówka to woda opadowa powstająca wskutek kondensacji pary wodnej w atmosferze, a następnie opadająca na powierzchnię Ziemi w postaci deszczu, śniegu lub gradu. Uznawana jest za stosunkowo najczystszą wodę naturalną. Zawiera rozpuszczone gazy. Są to głównie azot, tlen, dwutlenek węgla, a także niewielkie ilości soli mineralnych i mikroorganizmów. Charakteryzuje się niskim pH ok. – 5,5-6,5 i niskim stężeniem związków wapnia.















7. NIE TYLKO WODĘ ALE PAPIER POWINNIŚMY OSZCZĘDZAĆ.

Kolejne nasze działanie edukacyjno-informacyjne to prezentacja gazetki o oszczędzaniu papieru. Dlaczego warto oszczędzać papier wszyscy zapewne już wiemy ale nie wszyscy się do tego stosujemy. Papier i papierowe opakowania uważane są za ekologiczne i przyjazne środowisku. Niestety produkcja papieru pochłania bardzo dużo zasobów, powodując spore obciążenie dla naszej planety, dlatego warto oszczędzać i sortować papier, który będzie mógł trafić do recyklingu. Jeszcze na początku XIX w. statystyczny mieszkaniec Ziemi zużywał kilka, maksymalnie kilkanaście kartek na rok. A jak jest dzisiaj? Dziś zużycia papieru nie mierzymy już w kartkach, lecz w kilogramach. Na świecie przeciętnie zużywa się 55 kg papieru na osobę, w Europie 147 kg, a w Polsce 143 kg. Papier raz wyprodukowany, może być poddawany recyklingowi do 7 razy. Po tym czasie włókna celulozowe stają się zbyt krótkie, lecz nadal można użyć ich np. do produkcji kartonu lub wytłoczek do jajek.

ZAMIĘTAJ!!!
Wytwarzając 1 tonę papieru z makulatury można zaoszczędzić:
- 17 drzew,
- 4200 kWh energii (czyli tyle, ile przeciętna 4-osobowa rodzina zużywa przez rok!),
- 26 tys. litrów wody,
- 3m3 powierzchni na składowisku odpadów.
Papier może zostać poddany recyklingowi tylko wtedy, kiedy będzie prawidłowo posortowany. Wszystkie papierowe odpady, które nadają się do ponownego wykorzystania powinny trafić do niebieskiego kosza lub worka. W przeciwnym razie zakończą swoje życie na składowisku, powiększając i tak już ogromne góry niepotrzebnych odpadów. Julia działająca w Szkolnej Grupie Klimatycznej wykonała samodzielnie papier, który prezentowaliśmy na pikniku nauki w Stobiernej. Na tym papierze zebraliśmy podpisy uczestników pikniku.



8. "ŁĄKA DZIAŁA DLA KLIMATU" - MARSZ EKOLOGICZNY.

19 czerwca zorganizowany został marsz ekologiczny pod hasłem "Łąka działa dla klimatu". W marszu obok uczniów klasy VI tworzących Szkolną Grupę Klimatyczną wzięli udział uczniowie klas: VII i VIII. Przeszliśmy uliczkami naszej miejscowości budząc zainteresowanie osób i przejeżdżających samochodów. Transparenty z hasłami wykonane zostały przez członków grupy i uczennicę klasy VII Julię. Na transparentach umieszczone zostały następujące hasła: "Energię oszczędzamy o środowisko i klimat dbamy", " Śmieci segregujesz Ziemię ratujesz", "Segregujesz odzyskujesz", Aby Ziemi  było lżej segregować śmieci chciej", "Okaż Kulturę i chroń naturę".  Nasze działanie miało zainteresować mieszkańców tematem ochrony klimatu i skłonić do podejmowania działań proklimatycznych.
Poniżej zamieszczamy zdjęcia z wydarzenia. 





8. DLACZEGO WARTO DBAĆ O KLIMAT?
- ZAJĘCIA NA ŁĄCE KWIETNEJ.

Szkolna Grupa Klimatyczna podjęła kolejne działania, tym razem skierowane do uczniów klasy młodszych. W sąsiedztwie łąki kwietnej zorganizowane zostały zajęcia na których rozmawiano o działaniach sprzyjających ochronie klimatu. Zajęcia miały uświadomić, że nasze indywidualne działania również są ważne dla klimatu. Zatem warto segregować odpady, kupować odpowiedzialnie, oszczędzać wodę i papier oraz jeść więcej warzyw. Omówiona została również kwestia "wyspy śmieci". Dzieci dowiedziały się jak śmieci trafiają do oceanu, co to jest wyspa śmieci i gdzie takie wyspy są zlokalizowane, dowiedziały się w jaki sposób śmieci zagrażają żyjącym w oceanach zwierzętom, poznały symbole wyspy śmieci ( paszport, flagę, walutę).  Zajęcia wzbudziły duże zainteresowanie. 






9. OBSERWACJA ŁĄKI KWIETNEJ.

Jest 18 czerwca. Prowadzimy na bieżąco obserwację naszej łąki. Do rozpoznawania roślin wykorzystujemy aplikacje w telefonie. Nasza łąka zmienia się. D
ostrzegamy na niej kolejne rośliny. Są to: mak polny, chaber bordowy, rumian rzymski.






















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

MAJ

WRZESIEŃ