CZERWIEC
1. OBSERWUJEMY NASZĄ ŁĄKĘ.
Szkolna Grupa Klimatyczna na bieżąco prowadzi
obserwacje łąki i sporządza notatki. Uczniowie podzieleni na grupy starają się
jak najlepiej wykonywać swoje zadania. Słoneczna pogoda i przelotne opady
deszczu pozytywnie wpłynęły na wzrost roślin, które już parę tygodni temu
wykiełkowały.
Na naszej łące dostrzegamy kolejne rośliny.
Oprócz gorczycy polnej, która na razie dominuje rozpoznajemy kolejne rośliny.
Są to: rumianek pospolity, facelia błękitna, szczaw polny, gryka zwyczajna,
przetacznik perski, mak. Skład gatunkowy łąki został zbadany z
wykorzystaniem specjalnej aplikacji na telefon służącej do rozpoznawania
roślin oraz z wykorzystaniem książki "Poznajemy 100 roślin" Janiny
Szaferowej.
2. PRZYGOTOWUJEMY EKOLOGICZNE TERMOFORY.
Nasza grupa stawia na ekologiczny styl życia i dlatego proponujemy wykonanie i używanie w domu ekologicznych termoforów z pestek wiśni. My wykonaliśmy już kilka takich termoforów. Do wykonania termoforu potrzebny będzie woreczek, oczyszczone i wysuszone pestki wiśni. Do ogrzania termoforu można użyć grzejnika lub pozostawić go na jakiś czas na słońcu. Termofor można schłodzić w zamrażarce po uprzednim zabezpieczeniu go np. folią przed wilgocią.
Ciepły działa
rozkurczowo i łagodzi odczuwanie bólu.
Przynosi
ulgę w:
- kolkach u niemowląt, wzdęciach oraz
zaparciach,
- bólach brzucha u dorosłych i dzieci,
- bólach miesiączkowych,
- bólach zatok,
- zakwasach po wysiłku,
- bólach towarzyszących kolce nerkowej i zapaleniu pęcherza,
- ogrzewaniu zmarzniętych dłoni i stóp,
- ogrzewaniu pościeli dziecka przed snem.
Termofor
z pestek wiśni można stosować na zimno gdyż chłodne okłady
przydają się w przypadku:
- bólów
głowy i migren,
- swędzących ukąszeń owadów,
- stłuczeń i opuchlizny,
- dolegliwościach towarzyszącym karmieniu piersią,
- gorączki.
Termofory zaprezentowane będą na pikniku wiedzy w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Stobiernej, a potem na naszym korytarzu szkolnym, by jak największa grupa osób mogła je zobaczyć i samodzielnie wykonać bez większych nakładów finansowych.
4. ŁĄKA KWIETNA W DONICZCE DLA KAŻDEGO.
Każdy z nas może mieć swoją łąkę kwietną. Wystarczy niewielka doniczka z ziemią i torebka nasion. Zakładając łąkę kwietną, nawet w tak niewielkich pojemnikach, przyczyniamy się do zwiększenia bioróżnorodności. Poniżej prezentujemy łąkę kwietną ucznia naszej szkoły Tomka z klasy V. Zachęcamy do zakładania łąk kwietnych i przesyłania do nas zdjęć.
5. MAMY KOLEJNY HOTELIK DLA OWADÓW.
Mamy kolejny hotelik. Hotelik dla owadów wykonał Tomek z klasy V wraz z tatą. Hotelik zaprezentowaliśmy w szkole a następnie umieścimy na naszej łące kwietnej. Będzie to już 6 hotelik. Mamy nadzieję, że w niedługim czasie zamieszkają w nim owady.
Uczniowie
klasy VI należący do Szkolnej Grupy Klimatycznej przygotowali gazetkę
zachęcającą do oszczędzania wody. Sposobów na oszczędzanie wody jest
wiele. Ważne, aby każdy z nas starał się je jak najczęściej wprowadzać w życie.
Oprócz
gazetki, która ma edukować i uświadamiać przeprowadziliśmy szkolną akcję "Podlewamy
kwiaty deszczówką". W akcję zaangażowani zostali uczniowie klasy III,
którzy z wielką ochotą podlewali kwiaty w swojej sali i na szkolnym korytarzu.
Akcja będzie kontynuowana, wyznaczeni uczniowie będą podlewać w kolejnych
dniach kwiaty deszczówką, którą zgromadziliśmy w zbieraczu wody usytuowanym
przy szkole.
Jakie korzyści dla środowiska ma ta akcja. Zalet jest wiele, a oto kilka z
nich:
- oszczędzamy wodę;
- oszczędzamy finanse;
- jest to przykład ekologicznego działania;
- wpływa korzystnie na rośliny.
ZAPAMIĘTAJ!!!
Deszczówka to woda opadowa powstająca wskutek
kondensacji pary wodnej w atmosferze, a następnie opadająca na powierzchnię
Ziemi w postaci deszczu, śniegu lub gradu. Uznawana jest za stosunkowo
najczystszą wodę naturalną. Zawiera rozpuszczone gazy. Są to głównie azot,
tlen, dwutlenek węgla, a także niewielkie ilości soli mineralnych i
mikroorganizmów. Charakteryzuje się niskim pH ok. – 5,5-6,5 i niskim stężeniem
związków wapnia.
- 17 drzew,
- 4200 kWh energii (czyli tyle, ile przeciętna 4-osobowa rodzina zużywa przez rok!),
- 26 tys. litrów wody,
- 3m3 powierzchni na składowisku odpadów.
Papier może zostać poddany recyklingowi tylko wtedy, kiedy będzie prawidłowo posortowany. Wszystkie papierowe odpady, które nadają się do ponownego wykorzystania powinny trafić do niebieskiego kosza lub worka. W przeciwnym razie zakończą swoje życie na składowisku, powiększając i tak już ogromne góry niepotrzebnych odpadów. Julia działająca w Szkolnej Grupie Klimatycznej wykonała samodzielnie papier, który prezentowaliśmy na pikniku nauki w Stobiernej. Na tym papierze zebraliśmy podpisy uczestników pikniku.
19 czerwca zorganizowany został marsz ekologiczny pod hasłem "Łąka działa dla klimatu". W marszu obok uczniów klasy VI tworzących Szkolną Grupę Klimatyczną wzięli udział uczniowie klas: VII i VIII. Przeszliśmy uliczkami naszej miejscowości budząc zainteresowanie osób i przejeżdżających samochodów. Transparenty z hasłami wykonane zostały przez członków grupy i uczennicę klasy VII Julię. Na transparentach umieszczone zostały następujące hasła: "Energię oszczędzamy o środowisko i klimat dbamy", " Śmieci segregujesz Ziemię ratujesz", "Segregujesz odzyskujesz", Aby Ziemi było lżej segregować śmieci chciej", "Okaż Kulturę i chroń naturę". Nasze działanie miało zainteresować mieszkańców tematem ochrony klimatu i skłonić do podejmowania działań proklimatycznych.
8. DLACZEGO WARTO DBAĆ O KLIMAT?
- ZAJĘCIA NA ŁĄCE KWIETNEJ.
Szkolna Grupa Klimatyczna podjęła kolejne działania, tym razem skierowane do uczniów klasy młodszych. W sąsiedztwie łąki kwietnej zorganizowane zostały zajęcia na których rozmawiano o działaniach sprzyjających ochronie klimatu. Zajęcia miały uświadomić, że nasze indywidualne działania również są ważne dla klimatu. Zatem warto segregować odpady, kupować odpowiedzialnie, oszczędzać wodę i papier oraz jeść więcej warzyw. Omówiona została również kwestia "wyspy śmieci". Dzieci dowiedziały się jak śmieci trafiają do oceanu, co to jest wyspa śmieci i gdzie takie wyspy są zlokalizowane, dowiedziały się w jaki sposób śmieci zagrażają żyjącym w oceanach zwierzętom, poznały symbole wyspy śmieci ( paszport, flagę, walutę). Zajęcia wzbudziły duże zainteresowanie.
9. OBSERWACJA ŁĄKI KWIETNEJ.
Jest 18 czerwca. Prowadzimy na bieżąco obserwację naszej łąki. Do rozpoznawania roślin wykorzystujemy aplikacje w telefonie. Nasza łąka zmienia się. Dostrzegamy na niej kolejne rośliny. Są to: mak polny, chaber bordowy, rumian rzymski.






















































































Komentarze
Prześlij komentarz